zatvoriť
pexels-photo-52608

Pozná to každý z nás – búšenie srdca, nervozita, spotené dlane. V živote nastáva mnoho situácii, v ktorých práve stres preberá vedenie nad naším telom, a to práve vo chvíľach, keď sebakontrolu a chladnú hlavu potrebujeme najviac. Na jednej strane môže spôsobiť podanie vyšších výkonov, no oveľa častejšie je skôr nepríjemnou záťažou, ktorej zbaviť sa býva náročné.

Stres, psychická záťaž, je každodennou súčasťou mnohých ľudských životov a zbaviť sa ho definitívne snáď v dnešnej dobe ani nie je možné. Vysoké nároky, krátke dni, obrovské množstvo povinností… To všetko spôsobuje tlak na ľudský organizmus, ktorý pri dlhodobom pôsobení vykoná viac škody než úžitku. Ako proti nemu bojovať?

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že ak chceme vplyv stresu na náš život oslabiť permanentne, teda na čo najdlhšie obdobie, musíme podniknúť dôležité, no na prvý pohľad možno jednoduchšie kroky. Nenechajte sa oklamať. Práve to, čo mnohokrát nevnímame či považujeme za obyčajnú samozrejmosť, býva kľúčom k úspechu.

clerk-business-businesswoman-busy-41272

Zdravý spánok

Kvalitný spánok býva spravidla podceňovaný – ľudia ho majú buď nedostatok, alebo naopak až príliš veľa. Aj tu však platí, že zlatá stredná cesta býva najlepšia. A ňou ponocovanie s následným vyspávaním celé doobedie teda nie je. Spánok má niekoľko fáz, ktoré prebiehajú v určitom čase a každá jedna z nich je dôležitá. Počas neho sa naše telo regeneruje a takpovediac si náš mozog „uprace“ získané a za deň nadobudnuté vedomosti a nové informácie. A pre ten správny spánok by sme mali chodiť spať a zároveň i vstávať v rovnakom čase.

Organizácia, vyváženie dňa

Jedným z najdôležitejších faktorov je aj rozloženie času alebo celková organizácia dňa. Kto by si užíval písanie esejí a domácich úloh na poslednú chvíľu? Odpoveďou je nikto, no i tak to praktikuje väčšina z nás, neuvedomujúc si o koľko jednoduchší by náš život bol, keby sme neodkladali všetko na poslednú chvíľu. Nadbehli úlohám už počas víkendu, pracovali na dlhodobých projektoch naozaj dlhodobo… A potom si našli čas aj na tie činnosti, ktoré máme tak radi.

Rutina

Ranná či večerná, telo si časom navyká na určitý režim. Uvediem príklad: Každý večer po príprave do školy, večeri a umytí riadu si dáte sprchu. Po pár dňoch sa telo začne automaticky uvoľňovať a pripravovať na spánok, a to už pred sprchou. Tým sa organizmus značne upokojí a spomalí – navyše, všetky dôležité úlohy a činnosti sú už v tomto čase (pri tejto rutine) za nami, a tak prichádza na rad relax, ktorým môže byť napríklad čítanie kníh s hrnčekom čaju v ruke (je vedecky dokázané, že knihy odbúravajú stres až o 68%).

Tak či onak, každý z nás si nakoniec musí nájsť vlastný vyhovujúci spôsob, no veľkú úlohu zohráva práve životný štýl ovplyvňujúci naše zdravie, vzhľad, energiu i vplyv stresu.

2

Značky : inteligenciameditáciamyseľsústredenosťúspešní ľudia
Alžbeta Kureková

Redaktor Alžbeta Kureková

Študentka gymnázia plná snov, ambícii a pozitívnych myšlienok. Milujúca knihy, zelený čaj, skoré rána a jesenné daždivé večery. Občas túlajúca sa po svete so svojím fotoaparátom, inokedy pohrúžená do cvičenia yogy.

Zanechajte odpoveď