zatvoriť
Rozhovory

Rozhovor: Marcela Šimková – mladá šéfredaktorka Hospodárskych novín

marcela-simkova

Už 24 rokov prinášajú Hospodárske noviny seriózne a dôveryhodné informácie o ekonomickom diani doma i vo svete.  Na ich čele stojí mladá šéfredaktorka Marcela Šimková. Aké boli jej začiatky, čo jej dala škola a čo odkazuje študentom sa dozvieš v tomto rozhovore.

Už od dectva ste chceli pracovať v oblasti žurnalistiky, alebo to bola len náhodná voľba stredoškoláčky?

Novinárku som chcela robiť už od detstva. Zhruba v piatich rokoch som sa rozhodla, že budem písať v novinách. A následne som tomu podmienila vlastne všetko.

Bakalára zo žurnalistiky v Bratislave, Magister z politologie v Nitre, aká ste boli študentka?

Nárazová, ale aj veľmi súťaživá. Na skúšky som sa pripravovala vždy krátko pred termínom. Na druhej strane som ich vždy musela urobiť na prvýkrát s čo najlepším výsledkom. Celkom mi v tom pomáhala fotografická pamäť, takže som reálne na štúdium potrebovala menej času. A tým pádom som popri škole mala viac času na prácu.

Začínali ste v žilinských novinách, bola to dobrá skúsenosť pre začiatok kariery?

Bola to skvelá skúsenosť. Naučila som sa, ako sa vyberajú témy, komunikuje s respondentmi, ako sa stavia článok a prelomila som hanblivosť pri komunikovaní s externým prostredím.

Prešli ste cez viacero médií –  TA3, Pravda až nakoniec Hospodárske noviny. Vždy Vás to lákalo k ekonomike?

Ekonomiku som, paradoxne, nechcela robiť. Asi ako väčšina dievčat som chcela písať kultúru. Potom som však prišla do denníka Pravda, kde mali voľnú pozíciu práve na ekonomickom spravodajstve. Svojej vtedajšej šéfke som povedala, že by som rada písala živšie veci – maloobchod alebo niečo podobné. Tak to aj bolo niekoľko mesiacov. Nakoniec som však skončila pri makroekonomike, ktorá ma v konečnom dôsledku bavila zo všetkého najviac.

marcela-simkova-rozhovor

Za pár rokov ste sa dostali až na pozíciu šefredaktorky, aj keď väčšina vaších kolegov je od Vás staršia. Rýchlo ste sa zorientovali vo vedení?

Úvod bol pomerne ťažký. Mala som skúsenosti s vedením ekonomického a neskôr celého spravodajstva HN, ale iba veľmi krátko som pôsobila ako zástupkyňa šéfredaktora. Vedenie novín a zodpovednosť za celý ich obsah, ako aj predaný náklad je niečo diametrálne odlišné. Okrem toho je práca šéfredaktorka komplexnejšia – zodpovedáte za obsah, desiatky podriadených, renomé novín. Plánujete prílohy, zodpovedáte za voľný predaj, predplatné a podobne. Osobne mi trvalo zhruba rok, kým som si zvykla na všetky procesy.

Aké je to viesť najčítanejší ekonomický denník na Slovensku?

V prvom rade veľká zodpovednosť, keďže HN sú silná značka. Naši čitatelia sú veľmi pozorní a kritickí, očakávajú od nás minimálnu chybovosť, ale tiež nezávislosť a nestrannosť. Našou prvotnou motiváciou je prinášať čitateľom kvalitné a kvalifikované spravodajstvo.

Vraví sa že slovenské školstvo je v zlom stave, pripravila Vás škola na túto pozíciu?

Štúdium je určite prospešné a v prvom rade závisí od každého daného študenta, čo si zo školy odnesie alebo nie. Škola asi žiadneho novinára na reálnu prácu nepripraví, avšak je nápomocná v kombinácií s praxou.

Potrebuje dnešný mladý človek titul, alebo sa dá presadiť aj bez neho?

Je faktom, že slovenské školstvo chrlí toľko vysokoškolákov, že samotný vysokoškolský titul je už inflačná záležitosť. Nie, človek nevyhnutne nepotrebuje titul. V prvom rade ide o motiváciu a schopnosti každého jednotlivca.

Dnešný mladí ľudia sú náchylní veriť alternatívnym médiam pretože neveria veľkým mainstreamovým médiam. Vyžaduje mladí čitateľ niečo iné alebo je to len chvíľkový trend?

Dôvera v alternatívne médiá čiastočne vychádza aj z absencie kritického myslenia. Ľudia akoby zleniveli a prestali verifikovať fakty. Mladý človek potrebuje v zásade to isté čo každý iný čitateľ. Zaujímavé témy spracované zaujímavým spôsobom. Médiá môžu čitateľov získať iba poctivou každodennou prácou, riadnym podložením svojich tvrdení, ale aj napríklad na upozorňovanie na nezdravé javy v spoločnosti. Inú možnosť v prípade žiadneho auditória nemajú.

Prečo by mali študenti občas vypnúť seriál a prečítať si niečo z Hospodárskych novín?

Lebo prinášajú fakty, avšak bez zbytočných emócií. Lebo ich nezaťažujú svojimi osobnými postojmi, ale snažia sa nájsť pravdu. Pretože ukazujú, že aj ekonomika môže byť zaujímavá a veľký svet biznisu častokrát adrenalínovejší ako politika. Lebo čítanie HN značí, že človek sa zaujíma o veci okolo seba, je schopný premýšľať a utvoriť si názor s prehľadom aj sám.

Čo by ste odkázali študentom?

Aby na sebe pracovali, avšak zachovali si pokoru a schopnosť priznať si, že nemusia mať vždy pravdu. Aby sa vzdelávali, chceli vedieť všetko a najlepšie hneď. Aby sa naučili popri tom premýšľať kriticky a nepreberali každý názor/blog ako fakt. Aby sa snažili presadiť, lebo novinárčina je jednoznačne jedno z najkrajších a najzaujímavejších povolaní na svete.

Zdroj fotografii: Mafra Slovakia/Lenka Imrichová

Značky : príbehrozhovorúspešní ľudia
Nicolas Uhrin

Redaktor Nicolas Uhrin

Som 19 ročný študent Marketingu na Via University v Dánsku. Mám na starosti web, dobre lyžujem a neviem variť.

Zanechajte odpoveď