zatvoriť
Rozhovory

Richard Oles: Esport patrí na stredné školy

16710549_1394082523969833_787792730_o

Richard Oles je jedným zo zakladateľov Slovenskej stredoškolskej eligy. O tom, čo je esport, ako funguje systém zápasov a ako dokázali vybudovať stredoškoláci celoslovenský turnaj v esporte sa dozvieš v tomto rozhovore.

Čo je esport?

eSport alebo elektronický šport je hranie počítačových hier na súťažnej úrovni. Väčšina takýchto súťaží sa koná formou online turnajov, keď všetci hráči hrajú na svojich počítačoch, niekedy tabletoch, z pohodlia domova. Jediné, čo hráči potrebujú je samotný počítač, daná hra a pripojenie k internetu.

Ako vznikla myšlienka vytvoriť SSEL ako funguje systém tímov?

Všetci hráči sú svedkami obrovského rozvoju eSportu, ako takého, vo svete. Bohužiaľ, na Slovensku sa zatiaľ veľmi neuchytil, resp. podpora „od vrchu“ je nulová, čiže ak chceme, aby sa eSport na Slovensku zmenil, bolo potrebné vyjsť z komfortnej zóny. Keďže som aktívny golfista  a „veľkosť“ golfu je na Slovensku rovnako rozvinutá (máme menšie turnaje, ktoré sú aj celoslovenské), tak som si povedal, že prečo nepriniesť obdobnú akciu akou sú Majstrovstvá stredných škôl? Zároveň nás nakopla SOČ, ktorá nás dosť hecla na uskutočnenie toho pomyselného malého krôčku.

Počas Sezóny 0 boli tímy náhodne nasadené do skupín, z ktorých prví dvaja postúpili do Grand Finále. Keďže každá liga nadväzuje na tú nadchádzajúcu, tak sme pozvali tímy, ktoré sa kvalifikovali do Grand Finále, aby sa zúčastnili Sezóny 1, kde budú priamo nasadení. Zároveň sme zaviedli divízie (pre niekoho ligy), ktoré zabezpečia pohyb tímov medzi Sezónami a budú motivovať tímy k lepším výsledkom. Divízia 1 znie lepšie ako Divízia 3, nie?

Kto stojí za týmto projektom?

Pôvodne za týmto projektom stáli študenti z Gymnázia Milana Rúfusa v Žiari nad Hronom (Richard, Nika a Lukáš). Avšak postupom času sa nabaľoval počet povinností a zak sme boli nútení pribrať nových členov. Aktuálne číslo sa zastavilo na hodnote 10+1. 10 reprezentuje počet členov, ktorí sa účastnia v organizovaní projektu a 1 pre zmenu reprezentuje môjho mentora, ktorý nás vedie a ukazuje rôzne možnosti riadenia projektu.

Momentálne prebieha sezóna 0, aké máte výsledky a kedy plánujete spustiť sezónu 1.

Sezóna 0 sa ukončila pred necelým mesiacom. Teraz máme obdobie ticha, kedy sa „nič nedeje“. Toto obdobie ticha čoskoro prelomíme, keďže finišujeme s prípravami na Sezónu 1. Tá začína prvým kvalifikačným kolom, ktoré sa odohrá začiatkom marca. Ak by som mal zhrnúť Sezónu 0, tak ju považujem za relatívne vydarenú. Boli nejaké tie organizačné problémy, zlé rozhodnutia v pravidlách. Začiatočnícke chyby, ktorým sa budeme snažiť vyhnúť. Ak sa mám vyjadriť k číslam, tak sú vcelku zaujímavé – 42 tímov v League of Legends, 55 tímov v Counter-Strike: Global Offensive a 35 hráčov v Hearthstone. Celkovo sa zapojilo cez 500 ľudí, čo už nie je malé číslo.

16710239_1394083233969762_597810425_o

Môžu sa diváci pozerať na priebeh zápasov?

Mali sme prvé pokusy zo streamovaním (živé vysielanie zápasov). Ohlasy boli zmiešané, no nebrieme to v zlom. Tí, ktorí sledujú Twitch, tak sa ukázali hláškami typu – You have a žólika, but when you use it, you have kontuma (problém s odkladaním zápasov, ktoré sme označili za osudovú chybu sezóny 0). Radi by sme spolupracovali s poprednými osobnosťami slovenskej scény. Ktovie…

Koľko hráčov je v jednom týme ?

Jeden tím má obmedzenie 7 hráčov, avšak základná „päťka“ sa musí skladať z troch žiakov z jednej školy, ostatní dvaja môžu byť z inej strednej/základnej (8. a 9. ročník) alebo maximálne jeden Čech. Toto pravidlo sa osvedčilo, nakoľko to prispeje k rozvoju tohto fenoménu aj za hranicami.

 Platí sa štartovné alebo fungujete na členských príspevkoch?

Projekt funguje na systéme študenti študentom. Takže žiadne štartovné sa nepožaduje. Padol aj návrh na zavedenie symbolického štartovného, no radšej sme to nechali tak.

Je nejaké vekové obmedzenie pre súťažiacich?

Vekové obmedzenie je žiak strednej školy. Avšak je tu aj výnimka, kedy maturanti môžu pokračovať v reprezentovaní svojej školy aj po maturite, ale iba do konca toho roka.

Sú nejaké ceny pre víťazov?

Ceny boli viac-menej symbolické, no snažíme sa nejakým spôsobom zabezpečiť aspoň darčekové poukážky. Sezóny 0 nám zasponzorovala naša škola – Gymnázium Milana Rúfusa, ktoré vidí v tomto budúcnosť.

Aké sú reakcie na Váš projekt?

Rôznorodé. Niektorí ho vítajú s otvorenou náručou, niektorí naopak si myslia, že eSport na školy nepatrí. Ale prečo nepodporovať všetky voľnočasové aktivity, ktoré majú aspoň nejaký zmysel?

Bolo náročné zorganizovať tento projekt a čo ste sa pri ňom naučili?

Určite áno. Celé to prebieha tak, ako keď sa dieťa učí plávať – všetko sa začalo praxou. Zo začiatku sme tápali, pretože namotivovať ľudí je jednoduchšie, než to, aby pracovali na projekte Dalo nám to veľa ohľadom komunikácie s ľuďmi a organizovaním akcií. Bola síce jedna, no sme radi, že sa nám podarila aspoň táto.

Značky : rozhovorštudentiúspešný ľudia
Nicolas Uhrin

Redaktor Nicolas Uhrin

Som 19 ročný študent Marketingu na Via University v Dánsku. Mám na starosti web, dobre lyžujem a neviem variť.

Zanechajte odpoveď