zatvoriť
img_5995

Má rada húsenice, je dobrá plavkyňa, no matematike nerozumie, zbiera odpadky a skladá si z nich svoj vlastný svet. Nina. Obyčajné dvanásťročné dospievajúce dievča, pehavá tvár, no úsmev na nej veľmi nevidieť.

Časté hádky rodičov, mamin nový priateľ a zlá finančná situácia sú hlavnou príčinou toho, že sa Nina trápi. Striedavo býva u mamy a otca, rieši dospelácke problémy a tak jej detctvo preteká pomedzi prsty. Zmysel vidí v plávaní a štastná sa cíti vo chvíľach, keď môže s otcom obsluhovať báger. Otec však kvôli tažkej práci zabúda na rodičovské povinnosti. Nedostatok peňazí a nezaplatené tréningy sú dôvody, prečo si mladá plavkyňa ostrihá vlasy. Matka sa rozhodne predať dom, Nina sa tak musí rozlúčiť s garážou, v ktorej si stavala mestečko a tým stráca aj ostatné istoty. Všetko vyvrcholí autonehodou a šance pokračovať v plávaní sa pre Ninu rozplynú. Opätovná nenávisť rodičov sa stále stupňuje a dieťa býva svedkom ich urážok. Príbeh vrcholí Nininým útekom, po ktorom sa rozbehne pátracia akcia.

Dejová línia filmu nie je zložitá, scenár bol písaný na kratšiu, 82 minútovú snímku. Herecké obsadenie zahŕňa tri hlavné postavy, pričom úlohy matky sa chopila tanečníčka Petra Fornayová, drsného otca stvárnil Robert Roth a krehkú Ninu zahrala Bibiana Nováková. Film režíroval Juraj Lehotský, 41 ročný dokumentarista, ktorý na karlovarskom festivale v roku 2013 získal Špeciálne uznanie poroty so snímkou Zázrak. Nina je Lehotského druhý celovečerný hraný film. Jeho dokumentárne oko sa odráža v umeleckom vykreslení prostredia, v čistých kompozíciách i pokojných záberoch, ktoré sú však chvíľkami príliš rozvláčne.

Myšlienkou drámy je vyjadriť obraz dnešnej rodiny z pohľadu dieťaťa. Zámer autorov bolo, aby snímka pomohla pochopiť pocity detí v období rozvodu rodičov. Režisér ich zachytil v scénach, kedy Nina cestuje v autobuse, pričom sa na jej tváry odráža smútok, strach i neistotu. Snímka je obzvláštnená aj o videonahrávky rodiny z čias, kedy bola Nina ešte dieťa. Autor nimi vykreslil akýsi obrazný kontrast medzi láskou a nenávisťou. Slabými stránkami snímky sú neprofesionálne spacované dialógy a mdlé rečové výstupy postáv, avšak myšlienkou film šplhá na jeden z najemocionálnejších príbehov v slovenskej kinematografii.

Noemi Gieratova

Redaktor Noemi Gieratova

Zanechajte odpoveď