zatvoriť
exam-revision-flickr-jpellgen

Všetci to poznáme. Tých posledných niekoľko (vražedných a nenávidených) týždňov. Ako to prežiť a nezbesnieť? Skúškové klope na dvere a tak som sa rozhodla spísať niekoľko mojich tipov na prežitie! Nanešťastie som mnohé z nich pochopila, až keď to prvé skúškové vysalo aj poslednú kvapku radosti z môjho života. A tak som si každú kvapku nahrádzala seriálom Priatelia. Áno, každou jednou časťou. Samozrejme, že prokrastinujem. Prečo, ty nie? A teraz robíš čo? Chceš nejaké rady ako to zvládnuť? Čítaj čo radí Timkablog.

1. Žiadne zbytočné stresy!

Ber to vážne, to áno. Ale nezabudni, že vysoká škola je tvoje rozhodnutie a je len na tebe, čo si s tým počneš. Zdravá dávka strachu môže mať povzbudivý efekt, no ak ťa stres paralyzuje a nemôžeš sa preň poriadne pripraviť na skúšku, musíš sa ho naučiť ovládať. Dýchaj. Daj si niečo chutné. Prejdi sa. Vyvetraj miestnosť. Alebo miestnosť zmeň. A uvedom si, že ty to dokážeš!
Taaaak. Lepšie?

2. Jedz – cvič – uč sa – spi!

Nevymýšľaj, že na toto nemáš čas!
Každá z tých aktivít je podstatná na ceste za úspechom (čiže za jednopísmenné hodnotenie v AiS-e/MAiS-e, a to ASAP!).

Nevynechávaj jedlá. Raňajkuj (aj keby to malo byť o dvanástej, nikdy nepovedz nie krásnej mise s jogurtom a ovocím či obloženému chlebíku!), obeduj, večeraj. Stravuj sa ako normálny človek. Ak nestíhaš variť, popros mamku/sestru alebo si jedlo objednaj, ale určite nemôžeš žiť na cukríkoch, kofole a rožkoch z predvčera. Jedz čo najmenej hlúpostí (niežeby som bola jedna z tých raw-vegan-bio cicušiek, ktoré “sú lepšie”, lebo sú zdravšie či čo, čo žijú zdravým životným štýlom, ale ešte o tých cukríkoch popíšem nižšie).

Nezabúdaj tiež na tekutiny. Maj na stole veľký pohár vody, po vypití ho hneď znova naplň.

Nie som ani žiadna workout guru, ale pravidelné cvičenie nielen zníži výčitky za ten balíček chrumiek, ktorý teraz ošahávaš, ale má niekoľko ďalších pozitívnych účinkov:

1. Konečne budeš robiť niečo iné ako sa krčiť nad tou hlúpou knihou. Potom sa lepšie opäť sústredíš.
2. Urobíš niečo dobré pre svoje telo, a ono ťa za to bude viac poslúchať.
3. Prekrvíš si mozog (tá časť tela, ktorej dávaš zabrať monitormi, kofeínom a vzorcami).

Vôbec nemusíš ísť do fitka. Stačí hoc aj 7-10 minút denne. Odporúčam cvičiť po približne polovici dňa stráveného učením.

Uč sa. Fakt, niet čo dodať. Ako som spomínala vyššie, o učení som už písala tu.

Pre všetky staré mamy a ich chutné rezne, nezanedbávaj spánok! Čo z toho, že si sa učil 23 hodín keď a)nevstaneš na skúšku, b)omdlieš počas skúšky alebo c)budeš unavenejší než mŕtvola? Dopraj si minimálne šesť až osem hodín spánku. Ak je to potrebné, spi aj počas dňa, no nedovoľ aby to bolo viac ako hodina – riskuješ, že už sa k učeniu v ten deň nevrátiš.

3. Plánuj (no nepreplánuj!)

Dobrý bojovník má dobrú stratégiu. Síce som Potterhead, nepredpokladám, že budeš mať šťastie ako Harry a nejako zázračne sa dostaneš cez 5 rokov školy. Maj teda prehľad o každej svojej skúške – dátum, spôsob, náročnosť, obsah. Podľa tohto si rozlož učenie.

Maj časovú zálohu, začni sa učiť o týždeň skôr než je to potrebné. Takto neriskuješ, ak ti niečo do toho príde.

Využívaj svoj čas múdro. Skús si nadžgať [sloveso; napchať, vložiť, zoradiť, vychodňarsky; pozn.autorky] čo najviac učenia na rovnakú časť dňa, aby si vytvoril neprerušený blok venovaný štúdiu.

Uč sa s prestávkami. Odporúčam 25-minútové intervaly s 5 minútovými prestávkami.

Rozdeľ si učivo na kratšie logické celky. Nevzdaj sa, kým nedokončíš jeden celok (aj keď to trvá 28minút miesto dvadsiatichpiatich).

Ak si pozadu s plánom, nezúfaj, neškrtaj, len pracuj. Nemusíš sa preplánovať. Nemusíš urobiť ten daný počet kapitol. Ak urobíš menej, no dôkladne, je to len dobré! Ak stíhaš viac, využi to, tvoje zajtrajšie ja sa ti poďakuje!

4. Pracuj!

Buď efektívny. Nepoľavuj, nevzdávaj sa, neodkladaj to na neskôr, nezapínaj si youtube a buď usilovný. Ovocie sa dostaví.

Ak máš problém sústrediť sa, zisti, čo ti odvádza pozornosť a zbav sa toho. Maj pri počítači/na stole prázdny papier na ktorý si zapíšeš všetko, čo ťa vyruší – náhle spomenutie si na niečo absolútne nepodstatné pre tvoje štúdium, webstránka, pes, kvetináč, hluk chladničky, jasné svetlo – čokoľvek, zapisuj si to. Jednak si tú myšlienku odložíš na neskôr a nemusíš sa ňou hneď zaoberať, zároveň zistíš, čo ti odvádza pozornosť a môžeš tieto vnemy eliminovať.

Ak si unavený, skús niekoľko vecí. Napi sa. Natiahni sa. Daj si ten sedemminútový workout. Choď si zafajčiť (pred blok/dom/intrák, nielen na balkón). Ak nič nezaberie, ľahni si na pol hodinu. Môj tip je dať si tesne predtým riadne espresso, účinok sa totižto zvyčajne dostaví po 20-30 minútach, dovtedy si oddýchneš a zvládneš dve muchy jednou ranou.

5. Odmeňuj sa

Za každý úspešný deň sa odmeň. Medzi moje obľúbené odmeny patrí návšteva kaderníka, tabuľka čokolády (alebo aj dve!), balíček JoJo (vravela som, že k tým cukríkom ešte prídem), ďalšia časť seriálu či dokonca (po úspešných dvoch-troch dňoch) aj pol dňa oddychu, stráveného s blízkymi! Nech je to čokoľvek, odmeny ťa nakopnú a motivujú k ďalšej práci.
Avšak, všetko s mierou! Ak sa začneš odmeňovať za každú naučenú vetu, najmä ak tvoja preferovaná forma odmeny je voľný čas, nikam sa nedopracuješ. Nezabúdaj, konečnou odmenou bude koniec tohto mučenia!

Snáď sme ti aspoň trochu pomohli.
Boju zdar!

 

Viac takýchto zaujímavých článkov nájdeš tu.

ZDROJ

Značky : koncentráciaškolaštudentivzdelávanie
Nicolas Uhrin

Redaktor Nicolas Uhrin

Som 19 ročný študent Marketingu na Via University v Dánsku. Mám na starosti web, dobre lyžujem a neviem variť.

Zanechajte odpoveď