zatvoriť
Pre študentaZaujímavosti

Premiera soundtracku k druhému pokračovaniu filmu Fantastické zvery.

Viete ako prebieha tvorba hudby do filmov? Chcete sa dozvedieť niečo o očakávanom filme Fantastické zvery a ich výskyt? Nasledujúce riadky vám prezradia oveľa viac.

Sedieť v sále oproti americkému hudobnému skladateľovi, počúvať ako hrá na klavíri, zmeškať možnosť položiť mu otázku v diskusii, no získať jeho autogram, nič z toho ma neuspokojilo, hoci mi venoval pozornosť otázkou: „Hi, how are you?“ Vraciam sa preto do miestnosti, znovu si vystojím rad a napokon sa odhodlám spýtať tú dlhopripravovanú vetu, dokonca získam spoločnú fotografiu. To je úlovok, o ktorom sa mi ani len nesnívalo.

„Mojou prácou je vždy podporovať film a hudbou vypovedať príbeh. Hudba dokonca dokáže ovplyvniť, či postavu budeme mať radi alebo nie,“ povedal v diskusii na 52. ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch James Newton Howard. Inšpiratívny 66-ročný americký hudobný skladateľ, držiteľ prestížnych cien Grammy a Emmy, si pri zahajovaciom ceremoniáli prevzal aj Krištálový glóbus za mimoriadny umelecký prínos do svetovej kinematografie. Som legenda, Pretty Woman, King Kong, Šiesty zmysel, ale i Voda pre slony, Hunger Games či Fantastické zvery a ich výskyt, to sú filmy, ktoré sa pýšia hudbou tohto majstra.

V piatok večer pred hotelom Thermal, ktorý je akýmsi strediskom festivalu, už od desiatej hodiny postával dav ľudí. Hoci stoličky na pódiu boli prichystané, stojany na noty ešte prázdne, všetci však očakávali, že za necelú hodinu uvidia niečo, čo doposiaľ nikto pred nimi nemal možnosť počuť v plnej paráde. Chystala sa totiž celosvetová premiéra skladieb k pripravovanej druhej časti filmu Fantastické zvery a ich výskyt. Dav dúfal vo velkolepé otvorenie koncertu a hneď po prvých tónoch Českého národného symfonického orchestra bolo jasné, že čakanie stálo za to. Skladbu dlhú niekoľko desiatok minút oddirigoval sám James Newton Howard. Fanúšikovia filmov Harryho Pottera v nej mohli spoznať variácie známej znelky, ale počuť i námety Hedviginej piesne, vianočných Rokfortských zvončekov či napínavej metlobalovej melódie. Po odznení premiérovej skladby orchcester pokračoval v koncertovaní, no vedenia sa už ujal Carla Davisa, ktorý je tiež skladateľom a dirigentom. Jeho hudba je však trošku z iného súdka a preto na koncerte odzneli znelky z bondoviek, pričom skladby boli nečakane spestrené aj spevom samotného dirigenta. Koncert mnohých ohúril natoľko, že si nenechali ujť ani Master Class, teda diskusiu s majistrom Howardom. Už len počúvať jeho historky o priebehu tvorby skladieb a byť pri tom, ako sám hrá na klavíri bolo veľkým zážitkom. Publiku objasnil, ako prebieha začiatočná tvorba filmovej hudby.

diskusia-so-skladatelom

Vedeli ste, že úlohou skladateľa je najskôr vytvoriť skicu, teda demo, ktoré potom režisér posúdi? Od skúšobnej nahrávky sa odvíjajú dalšie úpravy a nakoniec samotné nahrávanie skladieb s orchestrom. Howard s úsmevom priznal, že niekedy demo znie lepšie ako už reálna skladba, a tak je vo filmoch často použitá práve demoverzia. Hodina s umelcom nebola len o slovách, pretože skladateľ si pripravil niečo viac. Pri klavíri predviedol, ako sa dá tá istá téma zahrať viacerými spôsobmi tak, aby vyjadrila istú emóciu, veselosť, strach alebo napätie. James o hudbe vo filme povedal, že sama je príbehom a jej úlohou je vykresliť charakter postáv. Pri písaní kladie vždy dôraz na ticho, pretože podľa neho je práve ono veľmi dôležité. Skús niekedy sledovať film a všimni si, kedy hudba stíchne a zastane, vtedy nastáva chvíľa napätia alebo prekvapenia, ktoré tvorí práve ticho.

Poznáte to, keď vám niečo nejde na prvýkrát a vám sa nechce čakať, prípadne začať odznovu? Čo by ste robili v prípade, keby ste krátkych 25 sekúnd filmu museli prerábať 20 až 40-krát? Aj toto sú strasti, ktoré zažívajú hudobníci pri tvorbe soundtrackov. Na dôkaz si James Newton Howad pripravil špeciálnu videoprojekciu, na ktorej bolo možné vidieť vývoj hudby v 25 sekundovom intre filmu Fantastické zvery a ich výskyt, v poradí, v akom menil skomponovanú tému. Skladateľ povedal, že to najlepšie, čo v takýchto prípadoch môže urobiť, je počúvať, len počúvať režišéra. To si však vyžaduje zanechať svoje ego v kúte a odpútať sa od svojich predstáv. Priprava hudby k filmu Fantastické zvery a ich výskyt tak trvala päť mesiacov.

O tom, že James Newton Howard je veľmi prístupný, trpezlivý a má rád ľudí, som sa presvedčila po skončení Master Class, kedy skladateľ ešte pol hodinu s úsmevom rozdával autogramy, milo sa prihováral jednotlivcom a podával im ruky. A tak som sa na druhýkrát odvážila výjsť s otázkou.

Stáva sa Vám niekedy, že stratíte chuť robiť to, čo Vás baví, teda skladať? Viete, mladí ľudia dnes nie sú vytrvalí a ľahko sa vzdávajú. Čo by ste odporučili mladým, aby pokračovali vo svojich záľubách?

„Keď nemám svoj deň a vnútri ma niečo zožiera, musím vstať, odísť zo štúdia a prejsť sa, aspoň po ulici. Potom je to už lepšie. Mladí, mali by ste vedieť, že tí démoni vo vás nikdy v skutočnosti neodídu, sú súčasťou toho, čím ste a sú koniec koncov zodpovední aj za dobré veci. Vďaka nim máte vášeň a zlosť, ktoré sa tiež v pozitívnom svetle môžu odraziť vo vaších aktivitách. Ja ich vyjadrujem v hudbe.“

Noemi Gieratova

Redaktor Noemi Gieratova

Zanechajte odpoveď