zatvoriť
large

Si aj ty IN?

Už od škôlky majú prst na myške, denne prijímajú oveľa väčšie množstvo informácií ako ich rodičia v tom istom veku a od života očakávajú viac, ako sa dá. Ľudia generácie Y.

Túto skupinu ťažko porovnávať s čímkoľvek,  čo tu už bolo. Tvoria ju mladí do veku približne od desať do dvadsaťpäť rokov. Ak sa aj v jednotlivých častiach sveta líšia, jedno majú spoločné – sú úplne iní ako ich rodičia, teda generácia X.  Psychológovia a sociológovia týchto mladých ľudí označujú aj ako generáciu D (digitálny) alebo ako miléniovú generáciu. Od detstva vyrastajú s mobilom  v ruke, vo svete počítačov a sú obklopení najnovšími technológiami. Hoci si ešte sami na ne nezarábajú, sú pre nich veľmi dôležité. Existenciu si bez nich ani nevedia predstaviť. Nevedia si predstaviť ani jeden jediný deň s prázdnymi rukami. Generácia Y, na rozdiel od predchádzajúcich generácií, nezažila strach z vojny ani nepríjemnosti totalitných režimov. Preto pre ňu nič nie je nemožné. Netúži po stabilnej budúcnosti a stabilite, a predsa je “úplne v pohode”.

 

Identifikujte sa

Svet sa čoraz viac globalizuje a záujmy mladých sú všade podobné – počúvajú tú istú hudbu, uznávajú rovnaké celebrity a podobne sa aj obliekajú. Členovia tejto generácie sa rodia s jednou zvláštnosťou – majú nosy na značky. Spoľahlivo odhalia, kto je oblečený trendy a vedia zvetriť, ktorá značka je aktuálne in. Značky sú pre nich jednoducho dôležité. Identifikujú sa nimi. Vyznávači hip hopu si v snahe pripodobniť sa svojim vzorom vyberajú veci od G-Unit či Ecko Untld. Tie by si zasa nikdy neobliekli fanúšičky ružovej Hello Kitty. Ale vo chvíli, keď sa okolie presýti navlas rovnakými teniskami či mikinami, je čas poobzerať sa po nových lepších trendoch.

 

Červená alebo modrá?

Príslušníci generácie X majú ešte v živej pamäti “módne výstrelky” svojej mladosti. V obchodoch bol na výber pletený pulóver v modrej alebo červenej farbe, po Vianociach sa v škole všetci podobali ako vajce k vajcu. Zatiaľ čo oni boli vychovaní tak, aby nijako nevybočovali z radu, ich deti sa chcú čo najviac odlíšiť od davu, mať vlastnú cestu a štýl. Ultramoderné novinky sú však omnoho drahšie ako “opozerané” modely. Deti z bohatých rodín na novú vlnu naskočia ihneď pri jej vzniku. Bez problémov a výčitiek rodičov i vlastného svedomia. Ostatní musia zvažovať…

fashion-men-s-individuality-black-and-white-157675

Reklama – Neklam ma!

Tu nastupujú na rad marketingový špecialisti, ktorí majú neľahkú úlohu – spropagovať a predať. Neľahkú preto, lebo mladí generácie Y sú o všetkom informovaní. Chcú počuť fakty a dôležité detaily. Mobil má byť samozrejme, štýlový, ale nevyhnutne musí obsahovať aj rôzne funkcie. Táto generácia na reklamách vyrástla a je už voči nim imúnna. Aby ju nejaké oslovili, musia byť vtipné a zároveň praktické,  no najmä nie ako všetky ostatné, nie klasické. Mladí dennodenne surfujú po internete, preto u nich bodujú nápadité virtuálne spôsoby prezentácie produktov. Navyše, o módu sa začali viac zaujímať aj chlapci. Výber oblečenia už nenechávajú na svoje mamy. Neriskujú tak, že dostanú niečo “totálne nenositeľné”. Preto dnes častým narodeninovým darčekom býva peňažný vklad na účet.

 

U nás sú stále klasici

Generácia Y je však pomerne málo angažovaná vo veciach verejných, dobrovoľníctve a ochrane životného prostredia. Politika je pre ňu nezaujímavá. Nevidí jej priamy vplyv na každodenný život. Najmä vo vyspelých krajinách sa rozširuje trend takzvaných singles, teda ľudí bez výraznejšej túžby založiť si rodinu, mať viacero detí a žiť “bežným stereotypom”. Prednosť dávajú koníčkom a práci. Pojem “celoživotného zamestnania” im nič nehovorí. Sú pripravení striedať druhy i miesta práce podľa toho, čo ich práve začne baviť a kde im ponúknu vyšší plat. Na Slovensku však, našťastie, stále vládne pomerne zdravý pohľad na rodinu i život ako taký a mladí sa do väčšej miery stotožňujú s hodnotami generácie X.

pexels-photo-256737
Júlia Gerátová

Redaktor Júlia Gerátová

Zasnívaná, ukecaná, ambiciózna, cieľavedomá a vždy s úsmevom na perách. Zamilovaná do poézie a písania. Na svet občas hľadím s ružovými okuliarmi a niekedy s okom pritisnutým na hľadáčiku fotoaparátu. Stále idem hrdo vpred, minulosť nechávam za sebou a prijímam to, čo mi život hádže pod nohy. No a môj sen? Jedného dňa sa zobudiť a povedať si, že žijem presne ten život, po akom som vždy túžila.

Zanechajte odpoveď