zatvoriť
co-ovplivnuje-dopyt-2

V minulom článku sme si predstavili základy toho, čo dopyt je. Vieme, že je veľmi dôležitý pre našu ekonomiku. Takisto vieme, že krivka dopytu je klesajúca – teda logika – cena ide hore, dopyt ide dolu, a naopak. Subjekty nemajú rady vysoké ceny, nikto nemá rád vysoké ceny.

Cena však nie je jediná veličina, ktorá na súčasných miliardových trhoch ovplyvňuje dopyt. Skúste sa nad tým na chvíľku zamyslieť, určite Vás napadnú aspoň 2. Ja Vám poviem aspoň o 4 najvýznamnejších. Scrollnite nižšie.

Príjmy a výnosy

No samozrejme, najdôležitejším faktorom po cene sú príjmy. Človek, ktorý zarába 3000 € mesačne bude pravdepodobne dopytovať viac oblečenia ako ten, čo zarába 400. Napísal som aj výnosy, pretože sa to týka aj firiem. Firmy s vyššími tržbami budú dopytovať viac materiálu, pretože chcú viac vyrábať, budú dopytovať viac zamestnancov atď. Keď sa teda príjmy v ekonomike zvyšujú, dopyt rastie, znižovanie príjmov vedie k opačnému efektu. Ak sa však znižujú príjmy, znižuje sa dopyt a pochopiteľne nemôžu rásť ceny, budú skôr klesať, pretože na pultoch bude ostávať veľa nepredaného tovaru. Súčasné zvyšovanie cien a znižovanie príjmov by bol naozaj katastrofický scenár, ktorý však môže nastať len napr. v prípade ropných šokov.

Existencia a ceny komplementárnych a substitučných tovarov

Najprv asi treba povedať čo sú komplementárne a substitučné tovary. Komplementárny je taký, ktorý dopĺňa hlavný produkt, je mu blízky a väčšinou ani nemôže hlavný produkt fungovať bez komplementárneho. Napr. benzín je komplementom k autu, lyžiarky k lyžiam atď. Substitučný je naopak náhradou, je konkurentom. Napr. hnedé pečivo je substitútom bieleho pečiva, snowboard je substitútom k lyžiam.

Ako sa ovplyvňujú? Nižšie ceny hlavných tovarov pochopiteľne povedú k rastu dopytu aj po ich komplementoch. Ak by prudko zlacneli autá a dopyt stúpol o 50%, na veľký biznis sa netešia len majitelia bazárov a výrobcovia áut, ale predsa aj pumpári, dopyt po benzíne bude tiež rásť. Naopak zdražovanie vyvolá opačnú situáciu. Čo sa týka substitučných tovarov, tam rast ceny jedného tovaru vyvolá rast dopytu po jeho substitúte a naopak. Teda ak by zdraželo napr. biele pečivo, ľudia by prešli na tmavé a naopak. Čím viac má tovar substitútov, tým je vyššia konkurencia, trhová súťaž a tým viac sa tlačí na znižovanie cien.

Iné

Okrem spomenutých tu máme ešte napr. sezónu (v zime asi nebude príliš veľký dopyt po plavkách), pôrodnosť napríklad (v prípade pôrodných boomov môže vzrásť dopyt po veciach pre deti), vojny atď.

Značky : ekonomiaučenievzdelávanie
Patrik Hnát

Redaktor Patrik Hnát

Mám 19 rokov a som študentom finančného manažmentu na EUBE v Bratislave. Som večný bojovník za slobodu, milovník Miltona Friedmana, dobrej hudby a kvalitného vína.

Zanechajte odpoveď