zatvoriť

Stáva sa ti často, že sa nedokážeš sústrediť? Snažíš sa koncetrovať svoju pozornosť, no za chrbtom ti čakajú ďalšie povinnosti, ktoré sa sami nespravia? Nezúfaj – mnohí ľudia sa uchýlia k multitaskingu. Čo je to a prečo je to pre nás a našu myseľ zlé?

Ako to nerobiť: multitasking

Telefonuješ, učíš sa na skúšky, o päť minúť sa musíš stretnúť s dôležitým človekom, si hladný a tvoje myšlienky sú zamestnané tisícmi podnetov od okolia, ktoré ťa žiada, aby si konečne umyl ten špinavý riad. Čo teraz? Odpoveď: počas telefonovania si otvoríš jogurt. Zatvoríš učebnicu – na to je predsa dosť času aj potom. Odpovedáš na otázky v telefóne a umývaš šálky od kávy, aby si to všetko mal z krku. Toto robí väčšina pracovne vyťažených ľudí. Po dokončení hovoru si však všetci uvedomia, že z komunikácie s človekom, s ktorým telefonovali, nezachytili od prvého „Ahoj“ a posledného „Maj sa“ takmer nič. Tvoja myseľ sa totiž sústredí na viac vecí naraz, no nedokáže prijať také množstvo impulzov, aké by sme mnohokrát chceli. Takže z piatich minút volania priateľovi či kolegovi vieš len to, že ti v kuchyni došiel prostriedok na umývanie nádobia.

man-1633667_1920

Singletasking

Namiesto zaťažovania by si si mal vedieť vyhradiť čas na jednotlivé potreby. Toto rozdelovanie sa nazýva „singletasking“. Zatiaľ čo multitasking negatívne vplýva na tvoju koncentráciu, pri singletaskingu ju budeš využívať pravidelne a na maximum. Predídeš tak tomu, že minúty či hodiny venované viacerím činnostiam, budú na ocot.

Keď zablúdime myšlienkami

Pamätáš, keď si naposledy robil niečo tak sústredene, že si nevnímal, koľko je hodín? Tak si sa ponoril do činnosti, že sa ti tri hodiny  zdali ako úbohá pol hodina. Vieš presne, čo si robil, ako si to robil – lebo si sa sústredil na každý krok, okamih. Ako sa hovorí: „Išlo to samo.“ Singletasking sa snaží prinútiť nás myslieť iba na jednu vec. Naopak, keď počas študovania zablúdime myšlienkami na televízny program či začneme rátať, koľko sladkostí sa nám zmestí do chladničky, nastane porušenie koncetrácie, ktorá sa nasledne vypne.

Kniha, ktorá ti pomôže

Devora Zacková je spisovateľka, ktorá svet oboznámila s výsledkom knihy „Singletasking: Ako stihnúť viac za kratší čas“. Naučí ťa, ako si zmanažovať čas, aby si dokázal zvládať väčší tlak okolia alebo produkovať viac ako doteraz. Dá sa to vôbec? Len čo sa zobudíme, v hlave sa nám rozroluje zoznam povinností. Kniha však vyvracia existenciu samotného multitaskingu.

bfa2b312Čo ponúkne, čo sa naučíš

Aké ťažké je ovládnuť svoju myseľ? Náročné. No stojí to za to. V prvom rade je podstatné si uvedomiť, že nie všetko, čo chceme stihnúť v priebehu minúty, sa dá skutočne zrealizovať. Vytvor si program, ktorému nebudeš môcť povedať nie. Kniha je obohatená o rôzne citáty, ktoré ti pomôžu pochopiť, že všetko má svoj čas. Pamätaj, sústredenosť je základom správne odvedenej práce.

 

Budúci týždeň nemôže byť žiadna kríza. Mám už kompletne zaplnený program.

Henry Kissinger

Značky : prácasústredenie
Karin Kissova

Redaktor Karin Kissova

Volám sa Karin, mám 17 rokov. Žijem v Košiciach, veselý život mi obohacujú dobrí priatelia a škola. Som tvorivý človiečik, ktorý sa nebojí nových výziev. Rada počúvam hudbu, píšem, kreslím, fotím... a vytváram. :)

Zanechajte odpoveď