zatvoriť
Zaujímavosti

Aké je maximálne množstvo kofeínu, ktoré môžeme za deň vypiť?

coffee-salka-kava-cafe

Štúdium konzumuje relatívne veľké množstvo energie. Napokon, kto z nás má chuť vrhnúť sa do kníh aj po príchode zo školy? Kým sa vôbec domov dostaneme, prekonáme tri dopravné zápchy, náhodne stretneme všetkých svojich známych alebo skončíme o tri zástavky ďalej v dôsledku zaspatia v autobuse. Tieto scenáre nie sú nijakým útržkom z fiktívneho románu, ide o tvrdé, reálne fakty tvrdého, reálneho študentského života.

V stave, kedy sme absolútne nemožní, no tlačia nás termíny, robíme mnoho prešľapov voči vlastnému zdraviu. Vynechávame raňajky, pretože polhodina v perinách sa zdá byť lepším nápadom ako polhodina pri kuchynskom stole. Nestíhame obed, pretože musíme prefotiť toho, odpísať hento, ísť sa opýtať na ono… A akonáhle padne tretia hodina poobede, plazíme sa po dlážkach, energetické hladiny v závratných nulách. Niečo nám však zavadzia – veľké kopy kníh, ktoré čakajú na prečítanie a spoznámkovanie.

Alarm je spustený, potreba akútnej pomoci! Bežíme do kuchyne, nalejeme vodu do kanvice, sypeme instantnú kávu do hrnčeka… Zachránení.

Tu sa však zastavím. Vieme vôbec, aké je maximálne množstvo kofeínu, ktoré za deň telo dokáže spracovať? Podľa výskumu v Mayo Clinic je pre dospelého človeka bezpečné skonzumovať okolo 400 mg kofeínu za deň. Ako však 400 mg kofeínu v praxi vlastne vyzerá?

  • Keď si zoberieme Starbucks, 350 ml kávy (čo predstavuje „veľkú“ kávu) obsahuje v priemere 260 mg kofeínu. To znamená, že by sme Starbucks za účelom kávy nemali navštevovať viackrát ako dvakrát do dňa.
  • Čo sa týka McDonaldu, odporúčaná dávka kofeínu je dosiahnutá v troch a pol šálkach ponúkanej kávy (350 ml = šálka), pričom každá porcia obsahuje 109 mg kofeínu.
  • Päť plechoviek Red Bullu bohato stačí na naplnenie denného kofeínového limitu. Jediná plechovka obsahuje 80 mg kofeínu.
  • Milovníci čierneho čaju, vám sa neodporúča vypiť viac ako šesť 350-mililitrových šálok denne. V každej šálke sa totižto skrýva 67 mg kofeínu.
  • Coca Cola obsahuje okolo 400 mg kofeínu v približne dvanástich plechovkách. Každá 350-mililitrová plechovka obsahuje 34 mg kofeínu.
  • Nemali by sme to preháňať ani s latté – maximum je päť a pol šálky denne (350 ml = šálka), s kofeínovým obsahom 71 mg v každej.
kava-salka-kniha

Kofeín môže byť našim priateľom, no rovnako tak sa môže ľahko stať aj veľkým ničiteľom nášho zdravia. Treba vedieť, koľko ho za deň môžeme prijať. Preto treba pozorne čítať etikety na rôznych nápojoch, pretože kofeín sa často ukrýva aj v zdanlivo „neškodných“ malinovkách.

Treba mať na pamäti aj stav po tom, čo účinky kofeínu vyprchajú. Funkcia mozgu sa stáva značne oslabená a my opäť padáme do vĺn únavy a nízkych tlakov. Teda sme znova na začiatku celého toho kruhu vyčerpania. Dá sa z neho celkom jednoducho vyjsť pravidelným cvičením, rozumným rozdelením si času (predchádzame tak zbytočným stresovým situáciám, v ktorých zbytočne plytváme energiou), no taktiež aj kvalitným a pravidelným spánkom.

Napokon mi napadá staré známe heslo – všetkého veľa škodí!  

 

zdroj informácii: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/heres-what-the-maximum-amount-of-caffeine-you-should-be-drinking-in-a-day-looks-like/all/

Značky : koncentráciaúspešný ľudiazaujímavosti
Paulina Kleinová

Redaktor Paulina Kleinová

19 rokov, na svet pozerá cez sivo-zelené dúhovky, úspešne na vysokej škole, vraj ju bude živiť žurnalistika, snažiaca sa písať, písať, písať a písať. Vo voľnom čase zastihnuteľná pri dobrej literatúre, varení, turistikovaní, fotení, niekedy aj nezastihnuteľná pri cestovaní. Zdraví vás Paulina, dieťa kvetov!

Zanechajte odpoveď