zatvoriť
Motivácia

Aj ty poznáš tú vetu “Opäť držím diétu…”?

large-7

Je úplne prirodzené, že každý človek chce vyzerať dobre. Obzvlášť si na sebe dajú záležať dievčatá. Hoci je súčasný módny trend podriadený “bohyni štíhlosti”, na svete sa pohybuje čoraz viac obéznych ľudí. Prečo je to tak? Ako je možné, že napriek existencii toľkých druhov diét sa nám nedarí schudnúť? Výsledok je často ešte horší ako stav na začiatku.

Nejedzte! To je asi prvá rada, ktorou sa začína väčšina diétnych postupov. Jej prípadné modifikácie znejú “jedzte len to a to v kombinácii s tým a tým”, ak ide o princíp delenej stravy či spôsob diéty podľa krvných skupín. Zaujímavá je i verzia o “zakázaných potravinách”, ktoré by sme mali úplne vylúčiť zo svojho jedálnička. Takáto drastická je napríklad Atkinsonova diéta. Zakazuje všetky sacharidy, vylučuje chlieb, cestoviny, ryžu, zemiaky, obilniny a dokonca i ovocie. Fakt, že takéto stravovanie môže spôsobiť zápchu, nadúvanie, bolesti brucha a hlavy, ťažkosti s kožou a kĺbmi, nám však málokto povie dopredu…

Zázračné pilulky

Azda najhorší spôsob chudnutia je pomocou rôznych práškov či liekov. Tie na jednej strane možno znížia chuť do jedla alebo zvýšia vylučovanie tekutín, no ich následky v podobe závratov, nespavosti, bolesti v hrudníku, nevoľnosti a veľmi časté močenie ozaj nestoja za to. Navyše tu hrozí riziko kŕčov, infarktu alebo trvalého poškodenia pečene či obličiek. Naozaj to stojí za to?

O čom sa nehovorí…

Väčšina diétnych návodov akosi pričasto zabúda spomenúť popri sľubovaných zázračných výsledkov i riziká a vedľajšie účinky. Vychvália diétu a zaručia vám, že schudnete za týždeň 5 kilo, no nikto ani nespomenie za akú cenu. Medzi najznámejšie patrí takzvaný jojo alebo bumerangový efekt. Znamená, že ľudský organizmus si po dlhom hladovaní zo strachu dopĺňa chýbajúce látky ešte aj do zásoby, čo vedie minimálne k obnove pôvodnej hmotnosti. Už počas držania diéty telo zaznamenáva nedostatok minerálov, vitamínov a iných potrebných živín, na čo reaguje individuálne. Niekedy sa dostaví nevoľnosť, slabosť, únava, podráždenosť. Nie vždy to ostane pri ľahších následkoch. Spôsobiť to môže aj vážnejšie zdravotné problémy ako osteoporóza (teda ubúdanie množstva kostnej hmoty) alebo zníženie imunity organizmu.

large-5

Mladosť – radosť?

Obzvlášť nebezpečním obdobím na držanie diét je adolescencia, keď môže nastať narušenie nie prirodzeného rastu a vývoja. Dievčatá môžu navyše na svoje nerozvážne správanie doplatiť stratou menštruácie, a to natrvalo. Tento jav sa spája zväčša už s poruchou zvanou anorexia. Každodenný život vie však znepríjemniť i možný výskyt zníženej psychickej výkonnosti, pohotovosti a efektivity učenia. Diéta dokáže zamávať dokonca aj s našimi emóciami.

large-4

Mám vôbec kilogramy navyše?

To, či je ozaj potrebné chudnúť, sa dá veľmi rýchlo vypočítať pomocou indexu telesnej hmotnosti BMI (Body Mass Index), ktorého vzorec je hmotnosť (v kilogramoch) delená výškou (v metroch) na druhú. Aj sa BMI pohybuje v rozmedzí do 18,5 do 24,9, hmotnosť je v norme. V rámci tohto pásma sa ešte z hľadiska estetických kritérií vyčlenilo pásmo štíhlosti, ktoré je od dolnej hranice normy po hodnotu 21.

Jediná cesta…

V prípade skutočnej nadváhy (BMI viac ako 25) môžeme schudnúť a udržať sa vo forme len jediným zaručeným spôsobom – zdravou a vyváženou stravou v kombinácii s dostatkom fyzickej aktivity. Odporúča sa pravidelný prísun potravy, čo znamená jedenie v menších množstvách a častejšie. Radšej si doprajme takmer všetko, čo máme radi, ale v obmedzenej miere. Najdôležitejším jedlom sú raňajky. Ich vynechávanie nie je zdravé a môže mať za následok prejedanie sa vo večerných hodinách. Čo sa týka pohybu, je dobré vybrať si šport, ktorý vás baví, a potom ho pravidelne (aspoň dvakrát do týždňa) poctivo praktizovať. A napokon, pri chudnutí naozaj záleží na tom, aby človek bol zdravý a cítil sa dobre.

large-6
Značky : dospelosťmladíšportzdravie
Júlia Gerátová

Redaktor Júlia Gerátová

Zasnívaná, ukecaná, ambiciózna, cieľavedomá a vždy s úsmevom na perách. Zamilovaná do poézie a písania. Na svet občas hľadím s ružovými okuliarmi a niekedy s okom pritisnutým na hľadáčiku fotoaparátu. Stále idem hrdo vpred, minulosť nechávam za sebou a prijímam to, čo mi život hádže pod nohy. No a môj sen? Jedného dňa sa zobudiť a povedať si, že žijem presne ten život, po akom som vždy túžila.

Zanechajte odpoveď